[Thrombosis of the superior ophthalmic vein-A case series and review of the literature]

Ophthalmologie. 2024 Sep 12. doi: 10.1007/s00347-024-02106-5. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Thrombosis of the superior ophthalmic vein (SOV) is rare. It can present with heterogeneous symptoms and requires a careful diagnostic work-up.

Methods: This article reports on a case series of three female patients with thrombosis of the SOV and performed an extensive review of the existing literature in PubMed.

Results: All three patients showed different leading symptoms but all had a triad of restricted eye motility, exophthalmos and a difference in intraocular pressure with the higher pressure on the side of the protruded eyeball. The pathophysiological background differed in all cases: in the two first cases a pre-existing anticoagulation treatment had been paused shortly before the event. Cofactors were an intraorbital venous outflow obstruction due to an unclear mass in the orbital apex in one case and hypercoagulability due to a malignant disease in the other case. In the third case, there was a cavernous sinus fistula.

Conclusion: The diagnosis should be considered not only in patients with dilated vessels of the anterior segment but also in unclear cases of exophthalmos or unilateral elevated intraocular pressure (IOP).

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Eine Thrombose der Vena ophthalmica superior (VOS) ist selten. Sie kann sich mit heterogenen Symptomen präsentieren und erfordert eine sorgfältige diagnostische Abklärung mittels verschiedener bildgebender Verfahren (CT, MRT, DSA).

Methoden: Wir berichten über eine Fallserie von 3 Patientinnen (Alter bei Erstvorstellung 85, 69 und 93 Jahre) mit Thrombose der VOS. Außerdem führten wir eine ausführliche Literaturrecherche mittels Pubmed durch.

Ergebnisse: Trotz heterogener Leitsymptomatik zeigte sich bei allen Patientinnen eine Trias aus Motilitätseinschränkung, Exophthalmus sowie eine Differenz des Intraokulardrucks (IOD) mit höherem IOD auf der Seite der Protrusio bulbi. Die Ätiologie der Thrombose war in allen Fällen unterschiedlich: Zwei Fällen war gemeinsam, dass eine bestehende Antikoagulationstherapie kurz vor dem Ereignis pausiert worden war. Als Kofaktoren kamen im ersten Fall differenzialdiagnostisch eine intraorbitale venöse Abflussbehinderung durch eine unklare Raumforderung in der Orbitaspitze, im zweiten Fall eine Hyperkoagulabilität aufgrund einer Tumorerkrankung hinzu. Im dritten Fall bestanden beidseitige Sinus-cavernosus-Fisteln und auf der Seite der VOS Thrombose eine Orbitaphlegmone.

Schlussfolgerung: Die Diagnose sollte nicht nur bei Patienten mit dilatierten Gefäßen des vorderen Augenabschnittes, sondern auch bei unklaren Fällen von Protrusio bulbi, Motilitätsstörungen oder einseitig erhöhtem IOD differentialdiagnostisch erwogen und gegebenenfalls radiologisch abgeklärt werden.

Keywords: Episcleral venous stasis; Exophthalmos; Motility impairment; Orbit; Superior ophthalmic vein.

Publication types

  • English Abstract