Non-small cell lung cancer (NSCLC) paradigmatically shows the potential of personalized and therefore precise cancer treatment. For around one third of the patients, predominantly suffering from adenocarcinoma, targetable driver mutations could be characterized in the meantime. Targeted therapies, mostly with kinase inhibitors, achieve impressive advances in the prolongation of overall survival often over many years and excellent quality of life in patients with advanced NSCLC. Targeted treatment is also increasingly evaluated as adjuvant or neoadjuvant treatment in early inoperable stages of NSCLC. An absolute prerequisite for the use of personalized treatment is upfront broad molecular diagnostics before the decision on first line treatment. The limitations of personalized treatment are the so far unavoidable development of resistance mutations and increasing clonal heterogeneity during the course of the treatment. Approaches to further improve treatment results comprise the development of next-generation inhibitors, the combination of targeted substances, also with chemotherapy and the use of new immunoconjugates.
Das nicht-kleinzellige Lungenkarzinom („non-small cell lung cancer“ [NSCLC]) zeigt paradigmatisch das Potenzial personalisierter und somit „präziser“ Krebstherapien. Für etwa ein Drittel der Patienten, vorwiegend mit Adenokarzinomen, konnten mittlerweile behandelbare Treibermutationen charakterisiert werden. Die zielgerichtete Therapie, zumeist mit Kinaseinhibitoren, erzielt hier beeindruckende Fortschritte mit oft jahrelangem Überleben und guter Lebensqualität bei Patienten mit fortgeschrittenem NSCLC. Zunehmend wird die zielgerichtete Therapie auch in frühen, nichtoperablen Stadien als adjuvante oder neoadjuvante Therapie evaluiert. Voraussetzung für ihre Anwendung ist eine breite molekulare Diagnostik bereits vor der Erstlinientherapieentscheidung. Limitationen sind die bisher unvermeidbare Entwicklung von Resistenzmutationen und die im Therapieverlauf zunehmende klonale Heterogenität. Ansätze zur weiteren Verbesserung der Therapieergebnisse beinhalten die Entwicklung von Inhibitoren der nächsten Generation, die Kombination zielgerichteter Substanzen auch mit Chemotherapie und den Einsatz neuer Antikörper-Wirkstoff-Konjugate.
Keywords: Drug resistance, neoplasm; Epidermal growth factor receptor (EGFR); Molecular diagnostics; Oncogenes; Tyrosine kinase inhibitors.
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