Robotic operations as a further development of conventional laparoscopic surgery have been introduced for nearly all interventions in visceral surgery during the last decade. They also currently have a high importance and acceptance in pancreatic surgery despite a relevant learning curve and high associated costs. Standard procedures, such as robotic distal pancreatectomy (RDP) and partial pancreatoduodenectomy (RPD) are most frequently performed, whereas extended resections, e.g., vascular reconstructions of the portal vein, are still limited to a small number of centers worldwide. Potential advantages of robotic pancreatic surgery compared to open surgery include, in particular, less blood loss and a faster postoperative recovery of the patients leading to a shorter hospital stay. Compared to conventional laparoscopic surgery, robotic approaches offer advantages with respect to better visualization and three-dimensional dexterity of the instruments; however, the currently published literature comprises only retrospective or prospective observational studies and randomized controlled results are not yet available but first study results in this respect are expected within the next 2-3 years.
Robotische Operationen wurden in den letzten 10 Jahren als Weiterentwicklung der konventionellen Laparoskopie für nahezu alle Eingriffe in der Viszeralchirurgie eingeführt. Sie haben heute auch in der Pankreaschirurgie einen wichtigen Stellenwert mit zunehmender Akzeptanz trotz einer relevanten Lernkurve und hohen assoziierten Kosten. Am häufigsten werden hierbei Standardverfahren wie die robotische distale Pankreatektomie (RDP) und die robotische partielle Pankreatoduodenektomie (RPD) durchgeführt, erweiterte Resektionen, z. B. mit venöser Rekonstruktion der Pfortader, bleiben bislang auf wenige Zentren weltweit beschränkt. Potenzielle Vorteile der robotischen Pankreaschirurgie umfassen v. a. einen geringeren Blutverlust sowie eine schnellere postoperative Erholung mit kürzerem stationärem Aufenthalt der Patienten verglichen mit offenen Operationen. Gegenüber der konventionellen laparoskopischen Chirurgie bietet die Robotik Vorteile hinsichtlich der Visualisierung sowie des dreidimensionalen Bewegungsumfangs der Instrumente. Die bislang vorliegende Literatur hierzu umfasst jedoch retro- und prospektive Beobachtungsstudien, randomisiert-kontrollierte Ergebnisse sind noch nicht vorhanden, erste Publikationen hierzu werden in den nächsten 2 bis 3 Jahren erwartet.
Keywords: Distal pancreatectomy; Evidence; Indications; Partial pancreatoduodenectomy; Venous reconstruction.
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