The current guideline "Female Urinary Incontinence" of the working group of scientific medical professional associations (AWMF) comprises a recommendation about the optional use of vaginal laser therapy in patients with mild to moderate stress urinary incontinence (SUI). Since to date there is no corresponding recommendation within the European Association of Urology (EAU) guidelines, the scientific evidence of the AWMF recommendation is evaluated. On the basis of limited data, both available laser systems (Erbium:YAG and CO2) seem to work equivalently in patients with mild SUI. The problematic comparability of studies with different definitions of incontinence, severity classifications, outcome parameters, and consideration of diverse etiological aspects is addressed. After thorough consideration of the available prognosticator research, a profile of an ideal laser candidate is developed for proper patient selection. This profile includes younger age, normal body mass index, sufficient estrogenization status, pure stress urinary incontinence due to urethral hypermobility, and urine loss of < 8 g during a 1 h pad test.
In der aktuellen AWMF-Leitlinie (Arbeitsgemeinschaft Medizinisch-Wissenschaftlicher Fachgesellschaften) „Harninkontinenz der Frau“ (S2k) wird eine offene Empfehlung zur optionalen vaginalen Lasertherapie bei Patientinnen mit leichter und mittelschwerer Belastungsinkontinenz ausgesprochen. Diese Empfehlung findet in der EAU-Leitlinie (European Association of Urology) derzeit keine Entsprechung und wird auf ihre Evidenz geprüft. Die beiden zur Verfügung stehenden Lasersysteme (Erbium:YAG und CO2-Laser) sind – bei limitierter Datenlage – äquieffektiv in der Behandlung leicht belastungsinkontinenter Frauen. Probleme bei der Vergleichbarkeit von Studien bzgl. Inkontinenzdefinitionen, Schweregradeinteilungen, Erfolgsmessungen und Berücksichtigung unterschiedlicher Ätiologien werden beleuchtet. Nach Sichtung der Prognostikatorforschung im Bereich der vaginalen Lasertherapie wird ein Profil der idealen Laserkandidatin zur erfolgsorientierten Patientenselektion entwickelt, welches junges Alter, einen normalen Body Mass Index, einen guten Östrogenisierungsstatus, eine reine Belastungsinkontinenz aufgrund einer urethralen Hypermobilität und einen Urinverlust im 1‑h-Vorlagentest von < 8 g umfasst.
Keywords: Erbium:YAG-Lasertherapie; Pad test; Stress incontinence; Suburethral sling; Urinary urge incontinence.
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