Role of assist device implantation and heart transplantation in the long-term outcome of patients with structural heart disease after catheter ablation of ventricular tachycardia

Herzschrittmacherther Elektrophysiol. 2021 Sep;32(3):353-358. doi: 10.1007/s00399-021-00787-y. Epub 2021 Jul 16.

Abstract

Introduction: Ablation of ventricular tachycardias (VTs) in patients with structural heart disease (SHD) has been associated with advanced heart failure and poor survival.

Methods and results: This matched case-control study sought to assess the difference in survival after left ventricular assist device (LVAD) implantation and/or heart transplantation (HTX) in SHD patients undergoing VT ablation. From the initial cohort of 309 SHD patients undergoing VT ablation (187 ischemic cardiomyopathy, mean age 64 ± 12 years, ejection fraction of 34 ± 13%), 15 patients received an LVAD and nine patients HTX after VT ablation during a follow-up period of 44 ± 33 months. Long-term survival after LVAD did not differ from the matched control group (p = 0.761), although the cause of lethal events was different. All post-HTX patients survived during follow-up.

Conclusion: In this matched case-control study on patients with SHD undergoing VT ablation, patients that received LVAD implantation had similar survival compared to the control group after 4‑year follow-up, while the patients with HTX had a significantly better outcome.

Zusammenfassung: EINFüHRUNG: Die Ablation ventrikulärer Tachykardien (VT) bei Patienten mit struktureller Herzerkrankung wird mit fortgeschrittener Herzinsuffizienz und schlechter Überlebensprognose assoziiert.

Methoden und ergebnisse: Diese gematchte Fall-Kontroll-Studie untersuchte den Einfluss einer linksventrikulären Assist-Device(LVAD)-Implantation und/oder einer Herztransplantation (HTX) auf die Überlebensprognose von Patienten mit struktureller Herzerkrankung und stattgehabter VT-Ablation. Von den initial 309 Patienten, die für eine VT-Ablation eingewiesen wurden (187 mit ischämischer Kardiomyopathie, mittleres Alter 64 ± 12 Jahre, Ejektionsfraktion 34 ± 13 %), erhielten 15 ein LVAD und 9 eine HTX während des Follow-ups von 44 ± 33 Monaten. Die Langzeitüberlebensraten nach LVAD-Implantation waren ähnlich wie in der gematchten Kontrollgruppe (p = 0,761), aber die Todesursachen waren unterschiedlich. Alle Patienten nach HTX überlebten bis zum Ende des Follow-ups.

Schlussfolgerung: In unserer Studie zu Patienten mit struktureller Herzerkrankung und stattgehabter VT-Ablation zeigten die Patienten mit LVAD-Implantation nach 4 Jahren Follow-up ähnliche Überlebensraten wie die Kontrollgruppe, während Patienten mit HTX ein deutlich besseres Langzeitergebnis hatten.

Keywords: Heart failure; Left ventricular assist device; Long-term outcome; Mortality; VT ablation.

MeSH terms

  • Aged
  • Case-Control Studies
  • Catheter Ablation*
  • Heart Diseases*
  • Heart Transplantation*
  • Humans
  • Middle Aged
  • Tachycardia, Ventricular* / diagnosis
  • Tachycardia, Ventricular* / surgery
  • Treatment Outcome