"… darum rufe ich jetzt den Rettungsdienst!"

Pflege. 2021 Jun;34(3):141-150. doi: 10.1024/1012-5302/a000804. Epub 2021 Apr 29.

Abstract

"… that's why I call the ambulance!" - A qualitative study of emergency scenarios in nursing homes Abstract. Background: In nursing homes, emergencies lead to frequent utilisation of emergency medical services (EMS) and emergency department visits. A broad interprofessional perspective of involved practitioners on emergencies in nursing homes has been little studied so far. Aim: Characterization, identification and prioritization of emergency scenarios by relevance and frequency in nursing homes. Methods: We conducted two multi-method, interprofessional group discussions with a total of 18 participants from nursing, medicine and science in January and February 2020. Group discussions were recorded, transcribed and analyzed using qualitative content analysis according to Mayring. Results: Emergency scenarios in nursing homes arise from interactions between person-related aspects and contextual conditions. The following person-related aspects were named as relevant: Falls, unstable vital signs, abnormal behavior, neurological symptoms and lifelessness. Contextual conditions are classified into organizational-structural, political-legal and ethical aspects. The following were considered to be most relevant: lack of communication between the actors, uncertainties among staff, absent living wills and increasing workload in nursing. Conclusions: Emergencies in nursing homes turn out to be complex emergency scenarios. Contextual conditions are important for dealing with emergency scenarios in nursing homes. Recommended actions should be based on the perspective of involved practitioners on emergencies and take greater account of the contextual conditions.

Zusammenfassung. Hintergrund: Notfälle in Pflegeheimen führen zu einer hohen Anzahl von Rettungsdiensteinsätzen und Krankenhauszuweisungen. Eine umfassende interprofessionelle Perspektive auf Notfälle in Pflegeheimen ist bislang wenig untersucht. Ziel: Charakterisierung, Identifizierung und Priorisierung von Notfallszenarien nach Relevanz und Häufigkeit in Pflegeheimen. Methoden: Zwei multimethodale berufsgruppenübergreifende Gruppendiskussionen wurden mit insgesamt 18 Teilnehmenden aus Pflege, Medizin und Wissenschaft im Januar und Februar 2020 durchgeführt. Die Gruppendiskussionen wurden aufgezeichnet, transkribiert und qualitativ-inhaltsanalytisch nach Mayring ausgewertet. Ergebnisse: Notfallszenarien in Pflegeheimen entstehen aus einem Zusammenspiel von personenbezogenen Anlässen und Kontextbedingungen. Als wesentliche personenbezogene Anlässe wurden genannt: Sturz, entgleiste Vitalwerte, auffälliges Verhalten, neurologische Symptome und Leblosigkeit. Kontextbedingungen gliedern sich in organisatorisch-strukturelle, politisch-rechtliche und ethische Aspekte. Als besonders relevant stellten sich unzureichende Kommunikation zwischen den Akteuren, Unsicherheiten beim Personal, fehlende Patientenverfügungen und Arbeitsverdichtung in der Pflege heraus. Schlussfolgerungen: Notfälle in Pflegeheimen stellen sich als komplexe Notfallszenarien dar. Kontextbedingungen sind bedeutsam für den Umgang mit Notfallszenarien in Pflegeheimen. Handlungsempfehlungen sollten sich an der Perspektive der in der Notfallversorgung beteiligten Akteure orientieren und die Kontextbedingungen stärker berücksichtigen.

Keywords: Geriatrie; Notfälle; Nursing homes; Pflegeheime; emergencies; geriatrics; interprofessional relations; interprofessionelle Zusammenarbeit; qualitative Methoden; qualitative methods.

MeSH terms

  • Communication
  • Emergency Medical Services*
  • Humans
  • Nursing Homes*
  • Qualitative Research