[Diagnostic quality of transluminal biopsy in undetermined biliary duct stenosis by primary PTCD with "cross and push" technique - a prospective monocentric pilot study]

Z Gastroenterol. 2020 Oct;58(10):939-944. doi: 10.1055/a-1190-5468. Epub 2020 Jun 22.
[Article in German]

Abstract

Background: Histological characterisation of a biliary duct stenosis can be essential for further therapeutic steps. Access to the stenosis is not given in every patient by endoscopic retrograde cholangiography. In these cases, a percutaneous transhepatic cholangiodrainage (PTCD) may be helpful. The optimal preparation and diagnostic precision of taking a biopsy by PTCD is not sufficiently evaluated.

Methods: After a training phase of 10 patients, PTCDs in 30 patients with a biliary duct stenosis and lack of adequate drainage by ERC were done in a time range of 24 months. The stenosis was passed with a wire and then a directed forceps-biopsy was performed in a "cross and push" technique (Transluminal Biliary Biopsy Forceps Set, Cook Medical™), using a wire-guided introducer (7 Fr. inner diameter). The result of the histological survey was then correlated with the definite diagnosis. The follow-up time was 18 months.

Result: Out of 30 patients, there were 22 (73 %) with a malignant stenosis (10 biliary duct neoplasms, 12 non-biliary carcinoma/metastases/lymphomas). Eight (27 %) out of 30 patients had a benign stenosis. In case of all 30 patients, there was enough tissue gained by biopsy for histologic survey. Sub-group analysis was performed for biliary duct cancer and non-biliary cancer. Thereby, 8 out of 10 patients with biliary duct neoplasms were also classified as malignant by histology (sensitivity 80 %); whereas, only 8 out of 12 non-biliary cancers could be histologically classified as malignant (sensitivity 66.6 %, difference not significant, p = 0.0577). In all patients with benign stenosis, histological evaluation of biopsies revealed benign histology (specificity 100 %). There were no intervention-related complications.

Conclusion: This prospective cohort-study shows a high diagnostic precision for the percutaneous transductal biopsy-set to evaluate an undetermined biliary duct stenosis-particularly in biliary processes. Because it can be difficult to gain histology in malignant biliary duct processes using different methods, the "cross and push" biopsy completes the spectrum of diagnostic procedures.

Hintergrund: Bei Vorliegen einer Stenose der Gallenwege kann die histologische Charakterisierung für die weiteren Therapiemaßnahmen entscheidend sein. Nicht bei jedem Patienten ist ein Zugang zur Stenose mittels endoskopischer retrograder Cholangiografie (ERC) möglich. In diesen Fällen kann eine perkutane transhepatische Cholangiodrainage (PTCD) hilfreich sein. Die optimale Technik und die diagnostische Wertigkeit einer Biopsie im Rahmen der PTCD sind allerdings nicht hinreichend evaluiert.

Methoden: In einem Zeitraum von 24 Monaten wurde nach einer Trainingsphase von 10 Patienten bei insgesamt 30 Patienten mit Stenose der Gallenwege und fehlender adäquater Ableitungsmöglichkeit mittels ERC eine PTCD angelegt. Dabei wurde die Stenose mit einem Draht passiert und anschließend die gezielte Zangenbiopsie der Stenose unter Zuhilfenahme einer drahtgeführten Einführschleuse (7-Fr-Innendurchmesser) in einer „Cross and Push“-Technik (Transluminal Biliary Biopsy Forceps Set, Cook Medical™) durchgeführt. Das Ergebnis der histologischen Begutachtung der Biopsien wurde anschließend mit der definitiven Diagnose korreliert. Die Nachbeobachtungszeit betrug 18 Monate.

Ergebnis: Von insgesamt 30 Patienten wiesen 22 (73 %) eine maligne Stenose (10 Gallenwegneoplasien, 12 nichtbiliäre Karzinome/Metastasen/Lymphome) auf. Acht (27 %) der 30 Patienten hatten eine benigne Stenose. Bei allen 30 Patienten erbrachte die Biopsien ausreichendes Material zur histologischen Begutachtung. Die Subgruppenanalyse wurde für Gallenwegtumoren und nichtbiliäre Tumoren durchgeführt. Dabei wurde in 8 von 10 Patienten mit einer Gallenwegneoplasie die Stenose auch histologisch als maligne klassifiziert (Sensitivität 80 %), während dies nur in 8 von 12 nichtbiliären Tumoren gelang (Sensitivität 66,6 %, Unterschied n. s., p = 0,0577). Bei allen Patienten mit benigner Stenose zeigte sich auch in der histologischen Beurteilung der Biopsien ein benigner Befund (Spezifität 100 %). Interventionsbedingte Komplikationen traten nicht auf.

Schlussfolgerung: In dieser prospektiven Kohortenstudie weist das perkutane transduktale Biopsieset eine relative hohe diagnostische Genauigkeit zur Abklärung einer unklaren Gallengangsstenose – insbesondere bei biliären Prozessen – auf. Auch aufgrund der teils schwierigen anderweitigen Histologiegewinnung bei malignen Gallenwegprozessen ergänzt die „Cross and Push“-Biopsie das Spektrum der diagnostischen Verfahren.

MeSH terms

  • Bile Duct Neoplasms / pathology*
  • Bile Duct Neoplasms / surgery
  • Bile Ducts, Intrahepatic / pathology
  • Bile Ducts, Intrahepatic / surgery*
  • Biopsy / methods*
  • Constriction, Pathologic
  • Drainage
  • Humans
  • Pilot Projects
  • Prospective Studies
  • Sensitivity and Specificity