[Epidemiology of SARS-CoV-2 infection and COVID-19]

Internist (Berl). 2020 Aug;61(8):782-788. doi: 10.1007/s00108-020-00834-9.
[Article in German]

Abstract

Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) is a new β‑Coronavirus that was first detected in 2019 in Wuhan, China. In the ensuing months it has been transmitted worldwide. Here the authors present the current knowledge on the epidemiology of this virus. SARS-CoV‑2 replicates mainly in the upper and lower respiratory tract and is primarily transmitted by droplets from asymptomatic and symptomatic infected subjects. The estimate for the basic reproduction number (R) is currently between 2 and 3, while the incubation period is 6 (median, range 2-14) days. Although most infections are uncomplicated, 5-10% of cases develop pneumonia, which can lead to hospitalization, respiratory failure and multiorgan failure. Risk factors for a complicated disease course include age, hypertension, chronic cardiovascular and pulmonary disease and immunodeficiency. The overall case fatality rate is 1.4%, with the rate rising in the sixth decade of life. Nosocomial and infections in medical personnel have been reported. Drastic reductions in social contact have been implemented in many countries with outbreaks of SARS-CoV‑2, leading to rapid reductions in R. Which of the measures have been effective is still unknown.

Das „severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“ (SARS-CoV-2) ist ein neues β‑Coronavirus, das Ende 2019 in Wuhan, China, erstmals entdeckt wurde und sich in den folgenden Monaten weltweit verbreitete. Wir stellen hier die bisher bekannten Parameter und Daten zur Epidemiologie des Virus dar. SARS-CoV‑2 repliziert vor allem im oberen und unteren Respirationstrakt und wird überwiegend von asymptomatisch wie symptomatisch Infizierten durch Tröpfchen übertragen. Die Basisreproduktionszahl wird derzeit auf einen Wert zwischen 2 und 3 geschätzt, die Inkubationszeit beträgt im Median 6 (2–14) Tage. Die überwiegende Zahl der Infektionen verläuft unkompliziert, bei 5–10 % der Infizierten tritt eine Pneumonie auf, die zur Hospitalisierung und auch zum Organversagen führen kann. Wichtigste Risikofaktoren für einen komplizierten Verlauf sind höheres Alter, Hypertonie und chronische Herz- und Lungenerkrankungen sowie Immundefekte. Nosokomiale Übertragungen und Infektionen bei medizinischem Personal werden beobachtet. Die „case fatality rate“ über alle Altersgruppen beträgt etwa 1,4 %, sie steigt ab der sechsten Lebensdekade an. Mit der Reduktion von sozialen Kontakten sind bisher in vielen Regionen Ausbrüche begrenzt worden. Welche Maßnahmen im Einzelnen wirksam sind, ist noch offen.

Keywords: Basic reproduction number; Incubation period; Mortality rate; Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2); “Coronavirus disease 2019” (COVID-19)/epidemiology.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Basic Reproduction Number
  • Betacoronavirus / physiology
  • COVID-19
  • China
  • Communicable Disease Control
  • Coronavirus Infections / epidemiology*
  • Coronavirus Infections / mortality
  • Coronavirus Infections / prevention & control
  • Humans
  • Pandemics / prevention & control
  • Pneumonia, Viral / epidemiology*
  • Pneumonia, Viral / mortality
  • Pneumonia, Viral / prevention & control
  • Risk Factors
  • SARS-CoV-2
  • Virus Replication