Purpose: To determine the predictive value of 3-dimensional spoiled gradient-echo volumetric interpolated breath-hold examination (VIBE) using subtraction to evaluate the short-term effect of therapy for facial palsy.
Materials and methods: We included 97 patients with idiopathic facial palsy (52 male, 45 female; aged 50.7 ± 19.4 years) who underwent MR imaging with a contrast agent after starting therapy. The mean interval between onset and therapy was 1.55 ± 1.69 days, between therapy and MR imaging was 3.19 ± 2.78 days, and between MR imaging and assessment of the therapeutic effect was 3.50 ± 0.71 days. The degree of therapeutic effect was determined using a 4-grade scale based on the House-Brackmann scale for grading facial nerve function. Two radiologists reviewed VIBE with pre- and postcontrast subtraction using the 4-point scale. We evaluated the diagnostic performance and compared the degree of therapeutic effect and enhancement of facial nerves that were divided into 5 segments bilaterally.
Results: We identified 98 facial palsy initially and significant enhancement in 55 facial nerves after the start of therapy and residual palsy in 87. Sensitivity for all facial palsy was 62.0 %, specificity was 90.9 %, positive predictive value was 98.2 %, negative predictive value was 23.3 %, and accuracy was 65.3 %. Eleven patients recovered completely, 1 showed significant enhancement, and the remaining 10 did not show significant enhancement of the facial nerve.
Conclusion: VIBE has a potential to predict the prognostic outcome and assess facial palsy after the start of therapy.
Key points: · Three-dimensional spoiled gradient-echo volumetric interpolated breath-hold examination (VIBE) using subtraction can be useful to predict residual facial palsy after initial therapy.. · Strong enhancement of the facial nerve on VIBE using subtraction was associated with residual facial palsy after the start of therapy.. · Patients with a favorable prognosis did not show strong enhancement..
Citation format: · Tomita H, Detmar K, Nakajima Y et al. Predictive Value of VIBE using Subtraction to Evaluate Idiopathic Facial Palsy after Starting Therapy. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1183 - 1189.
ZIEL: Prognostische Aussagekraft der 3D-VIBE-Subtraktionen (Spoiled Gradientenecho Volumetric Interpolated Breath-Hold-Examination) zur Bestimmung des Therapie-Kurzzeiteffektes bei Patienten mit Gesichtslähmung.
Material und methoden: Eingeschlossen wurden 97 Patienten mit idiopathischer Gesichtslähmung (52 Männer, 45 Frauen; Alter 50,7 ± 19,4 Jahre), bei denen ein MRT mit Kontrastmittel nach Therapiebeginn durchgeführt wurde. Das mittlere Intervall zwischen Erkrankung und Beginn der Therapie betrug 1,55 ± 1,69 Tage, zwischen Therapie und MRT-Bildgebung betrug das Intervall 3,19 ± 2,78 Tage und zwischen MRT-Bildgebung und der Bewertung der therapeutischen Wirkung 3,50 ± 0,71 Tage. Der Grad des therapeutischen Effekts wurde mittels einer 4-Punkte-Skala, basierend auf der House-Brackmann-Skala für die Einstufung der Gesichtsnervenfunktion, bestimmt. 2 Radiologen werteten die Subtraktionen aus der VIBE-Sequenz (vor und nach KM-Gabe) unter Verwendung der 4-Punkte-Skala aus. Wir beurteilten die diagnostische Aussagekraft und verglichen den Grad des therapeutischen Effekts sowie die Anreicherung der Fazialisnerven, welche in 5 Segmenten bilateral eingeteilt wurde.
Ergebnisse: Wir fanden 98 Fazialisparesen vor und eine signifikante Anreicherung in 55 nach Therapiebeginn sowie eine Restlähmung in 87 Fazialisnerven. Die Sensitivität für die Gesichtslähmung betrug 62,0 %, die Spezifität 90,9 %, der positive prädiktive Wert 98,2 %, der negative prädiktive Wert 23,3 % und die Genauigkeit 65,3 %. 11 Patienten hatten eine komplette Remission, 1 Patient zeigte ein signifikantes Enhancement und die verbliebenen 10 Patienten zeigten keine signifikante Anreicherung des Fazialisnerven.
Schlussfolgerung: VIBE hat das Potenzial, das therapeutische Ergebnis prognostisch einzuschätzen und den Grad der Gesichtslähmung nach Therapiebeginn zu beurteilen.
Kernaussagen: · Subtraktionen aus 3D-VIBE (Spoiled Gradientenecho Volumetric Interpolated Breath-Hold Examination) können für die Prognose bei idiopathischer Fazialisparese nach Therapiebeginn verwendet werden.. · Eine kräftige Anreicherung der Fazialisnerven in Subtraktionen aus VIBE-Sequenzen war mit einer unvollständigen Rückbildung der Fazialisparese assoziiert.. · Patienten mit gutem klinischem Verlauf zeigen kein starkes Enhancement..
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