Purpose: Official guideline coordinated and published by the German Society of Gynecology and Obstetrics (DGGG). Aim of the guideline was to standardize the diagnosis and treatment of patients with recurrent miscarriage (RM). Recommendations were proposed, based on the current national and international literature and the experience of the involved physicians. Consistent definitions, objective assessments and standardized therapy were applied. Methods: Members of the different involved societies developed a consensus in an informal process based on the current literature. The consensus was subsequently approved by the heads of the scientific societies. Recommendations: Recommendations for the diagnosis and treatment of patients with RM were compiled which took the importance of established risk factors such as chromosomal, anatomical, endocrine, hemostatic, psychological, infectious and immunological disorders into consideration.
Ziel: Offizielle Leitlinie, koordiniert und publiziert von der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG). Ziel der Leitlinie war es, die Diagnostik und Therapie des wiederholten Spontanaborts (WSA) anhand der aktuellen (inter-)nationalen Literatur sowie der Erfahrung der beteiligten Kolleginnen und Kollegen evidenzbasiert zu standardisieren. Dies erfolgte unter Verwendung einheitlicher Definitionen, objektiver Bewertungsmöglichkeiten und standardisierter Therapieprotokolle. Methoden: Anhand der internationalen Literatur entwickelten die Mitglieder der beteiligten Fachgesellschaften in einem informellen Prozess einen Konsensus. Anschließend wurde dieser durch die Vorsitzenden der Fachgesellschaften bestätigt. Empfehlungen: Es wurden Empfehlungen zur Diagnostik und Therapie bei Patientinnen mit WSA anhand der internationalen Literatur erarbeitet. Insbesondere wurde auf die bekannten Risikofaktoren wie chromosomale, anatomische, endokrinologische, gerinnungsphysiologische, psychologische, infektiologische und immunologische Störungen eingegangen.
Keywords: diagnosis; incidence; recommendation; recurrent miscarriage; therapy.