Re-Challenging Taxanes in Recurrent Breast Cancer in Patients Treated with (Neo-)Adjuvant Taxane-Based Therapy

Breast Care (Basel). 2011;6(4):279-283. doi: 10.1159/000330946. Epub 2011 Aug 19.

Abstract

SUMMARY: Background: Docetaxel and paclitaxel are among the most active substances for the treatment of breast cancer. As both drugs are used today in adjuvant regimens, efficacy data from pivotal trials in the metastatic setting in taxane-naive populations cannot reliably be used as references. Patients and Methods: The Taxane Re-Challenge Cohort Study identified participants from 6 prospective (neo-)adjuvant taxane-based studies with recurrent disease and collected data on their subsequent treatment. Out of 381 recurrent patients, 106 (27.8%) were re-challenged with a taxane-based treatment as first- or later-line therapy for recurrent disease. Results: Taxanes were used as first-line therapy in 74 patients and showed a response rate of 48.6% (including complete responses in 27.0%). The response rate was dependent on the disease-free interval (<1 year: 34.8%; 1-2 years: 42.9%; >2 years: 63.3%; p = 0.04) and visceral metastasis (present: 62.5%; not present 32.4%; p = 0.01). Patients without visceral metastasis and with a disease-free interval of >2 years achieved the longest overall survival. Hormone and HER2 receptor status were not predictive; however, triple-negative tumors responded in 50.0%. The overall response rate of later-line taxane-based treatment was 28.2%. Conclusion: Re-challenging taxanes appears to be effective and therefore represents a reasonable option in this population.

Hintergrund: Docetaxel und Paclitaxel gehören zu den aktivsten Substanzen in der Behandlung des Mammakarzinoms. Da sie heute häufig bereits zur adjuvanten Behandlung eingesetzt werden, können Effektivitätsdaten von früheren Studien mit Taxan-naiven, metastasierten Patientinnen nicht mehr als zuverlässig angesehen werden.

Patienten und Methoden: Für die Taxane Re-Challenge Kohortenstudie haben wir Teilnehmerinnen 6 prospektiver Taxan-basierter (neo-)adjuvanter Studien mit rezidivierter Erkrankung identifiziert und Daten zur weiteren Behandlung gesammelt. Bei 106 (27,8%) von 381 Patientinnen mit einem Rezidiv oder einer Metastase wurde erneut ein Taxan in der ersten oder späteren Behandlung eingesetzt.

Ergebnisse: Taxane wurden in der Erstlinie bei 74 Patientinnen angewandt und zeigten eine Ansprechrate von 48,6% (inklusive Komplettremissionen in 27,0%). Die Ansprechrate war vom krankheitsfreien Intervall (<1 Jahr: 34,8%; 1-2 Jahre: 42,9%; <2 Jahre: 63,3%; p = 0,04) und dem Vorhandensein viszeraler Metastasen (vorhanden: 62,5%; nicht vorhanden: 32,4%; p = 0,01) abhängig. Patientinnen ohne viszerale Metastasen und mit einem krankheitsfreien Intervall <2 Jahre überlebten am längsten. Hormon- und HER2-Rezeptorstatus waren für das Ansprechen nicht prädiktiv, jedoch sprachen tripel-negative Tumoren in 50.0% auf die erneute Taxan-Therapie an. Die Gesamtansprechrate auf ein erneutes Taxan in der späteren Linie betrug 28.2%.

Schlussfolgerung: Der Wiedereinsatz von Taxanen erscheint effektiv und steht somit als sinnvolle Option für mit Taxanen (neo-)adjuvant vorbehandelte Patientinnen zur Verfügung.